Tuesday 22 January 2013

Positive reinforcement

A positive reinforcement training egész addig működött is, amíg Toby úgy nem döntött, hogy ideje felfedezni a kandallópárkányt, mert az elmúlt három hónapban ott még nem járt. Így aztán amikor hatalmas lendülettel felugrott rá és kishíján lerúgta a Beatles óriásposztert, meg a monitoromat a másik oldalon, akkor ijedtemben ráordítottam, hogy "Toby, whoooaaaaaaa....", és míg egyik kezemmel a monitort próbáltam elkapni, a másikkal a cicát irányítottam a fotel biztonsága felé.

Általában kis tonhaldarabkákat adunk neki, amikor szépen viselkedik, meg a kaparóoszlopát szaggatja a kanapé helyett, de kétlem, hogy ez esetben mondjuk rájönne, hogy később azért kapta a falatkát, mert épp nem a kandallópárkányon randalírozik.

Erre szívesen veszek további ötleteket.

Ja, tegnap még a sütőbe is majdnem bedugta a fejét, amikor halat sütöttem, pedig érezhetően dőlt ki belőle a forróság.

He's not a genius, ahogy John szokta mondani....

Egyébként a havat meg valamilyen különös oknál fogva szereti. Egyedül még továbbra se megy ki, de a pórázt már nem adjuk rá. Szóval többnyire valami bokor alá kell bemásznom, vagy a sufni mögé, amikor be akarom hozni.


9 comments:

  1. írtam egy hosszú bejegyzést ide, de elszállt :( a lényeg hogy ha gondolod tök jó könyv Karen Pryor: Don't shoot the dog és a Reaching the Animal Mind. Érdemes elolvasni ott csomó tréningtechnika van, amire érdemes figyelni.

    a másik,hogy nyilván ilyen esetek ellen ez sem véd, végülis egy laktéren osztoztok, a macska unatkozik feltehetően, körülnéz, azt meg nyilván nem jó megjutalmazni, miután lekerült onnan, úgysem érti. Minnél több elfoglaltsága van a macseknak, meg jutalmazva a nyugodt, jó viselkedés, annál jobb. A többit amennyire lehet határokon belül, de figyelmen kívül kell szerintem hagyni, nyilván leszedni onnan ahova nem való.

    de pl séta kapcsán is írtad h nem használtok pórázt, így viszont Neked kell mászni utána... mi lenne ha apró lépésenként (fontos a fokozatsság és felépítése a tréningnek) megtanítanátok először a szobában, Tobyt odamenni hozzátok ha hívjátok, monjduk a nevére vagy a come here-re vagy bármi ami tetszik Nektek...

    nem egyik napról a másikra fogjamegtanulni, nyilván de apró lépésenként el lehet vele érni, ő is tanul újat, Nektek is jó:) ez most csak egy példa , sok mindent ki lehet találni neki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah, jo otlet. Tegnap kifutott a lepcsohazba, es fel az emeletre. Persze amikor hivtam, nem jott, ugyhogy futhattam utana. Ahogy felertem, o lefutott. Ezt eljatszottuk kb. 5x... a Tesco ember, aki miatt az ajtot kinyitottam, meg rohogve nezte vegig...

      Delete
    2. gondolom nem kellemes, ha van időd és kedved próbálkozzatok. Nem akarok túl sokat irogatni erről, nehogy megharagudj és azt hidd, hogy okoskodni akarok itt :-) (mondjuk lehet csak negatív tapasztalat, nálunk a zoo-ba, ha kicsit próbálsz haladni a fejlettebb dolgokkal- monjduk nem 60évvel ezelőtt ragadnál le a kőkorszakban- akkor ki vagyunk utálva, meg kibeszélve, meg mindenki gonoszkodik...Angliában bezzeg milyen jól működik ez az ágazat, gondolkozunk is, hogy ha lesz valami állás kiköltözünk mi is)

      Nagyjából olyan kicsi lépésenként szerintem, hogy először úgy etetgeted neki a kis halakat, hogy közvetlen nyilván előtted van a cica, hozzá rögtön a nevét is mondod, abban a pillanatban mikor odaadod neki a halat.
      Nem tudom mennyire akarsz belemerüli, mert haználhatsz pillanatjelzőt is akár (clicker vagy síp a legelterjedtebb, a clicker olcsó szerintem Nálatok is) meg pl egy kis pimponglabdát egy hurkapálcára tűzve targetnak. És akkor először ott van előtted a cica, odanyújtod a targetet, ha esetleg megszagolja, vagy a nozija odaér épp, akkor abban a pillanatban pillanatjelző (tehát a clicker+ utána a halfalatok). Mondjuk ehhez első lépésnek az első 4-5 alkalommal meg kell ismerje a clickert. Tehát clickelés és hal adás, clickelés és hal adás, így egymás uán mondjuk max 10szer egy alkalommal.Akkor összeköti a kettőt és érteni fogja, hogy a clickelés hangja azt jelenti, ez az adott pilalnat amit csináltam király volt, mindjárt kapom érte a jutalmat (mondjuk a halat). És nekem is könnyebbé teszi, hogy kiválaszd az adott pillanatot , amit Te jutalmazni akarsz.

      Aztán szépen felépíted, tehát akkor elkezded jutalmazni amikor hozzáér a kis targethez, egyre többször fog próbálkozni vélhetően, hogy miért kapta, nyilván sok minden mást is kipróbál majd működik e, -érts lehet a mancsával pofozza vagy a fülét dörgöli hozzá, bármi- de azoknál nyilván nem jutalmazunk. Aztán mikor leesik a húszfilléres neki, és biztosan követi a targetetm tehát elérakod 2cm-re hogy kicsit utána kelljen nyújtóznia, majd utána kelljen lépnie ha ez megy, majd kövesse ha vezeted előtte, stb. :)

      Ha ez megy, akkor valószinű az is fog, hogy ha valamit csinál a lakásban (ez eprsze a folyamat legvége lenne!) akkor előveszed a kis tagetet és összekapcsolod a nevével a lábad elé tartva, tehát szólsz neki és ő odajön, kapja ahalat és már tudja is. Persze idővel a target kivehető az elemből, vagy eleve mást is ki lehet találni, hogy ne kelljen használni, de az elvek ugyanazok. Kicsi lépésekben, helyes és pontos időzítésben jutalmazni. meg eprsze a türelem, de m eglepően okosak és tanulnak, szerintem napi mondjuk 1 vagy 2 foglalkozás is sokat dob a dolgon. Ne legyenek hosszúak , mert ráun,de simn ha már napi 1x mondjuk 10percet játszol vele így és próbálgatod, akkor szép lassan megtanulja.

      Nem tudom mennyire voltam érthető, a könyvek nyilván részletesebben írják le, hogy jól értsd, meg nem okoskodásból írtam ennyi midnent, cak nagyjából ami épp eszembe jutott mit lehetne vele, azt leírtam.:) Remélem nem haragszol :)

      Delete
    3. Aw... ez tok jol hangzik :) Ezt szerintem kiprobalom. Remelem nem tul keso, bar meg nincs 6 honapos

      Delete
    4. sohasem túl késő:) de tényleg! nála pláne nem.

      Delete
  2. Én mindig vágtam a körmét... akár a gyerekeknek. Sosem kapart, vakart... :-)))

    ReplyDelete
  3. most látom, h ki van linkelve nálad a mit esznek a férfiak? c. blog.
    tökre el is felejtettem már, h az létezik, még én is írtam bele két posztot régen. többet kellett volna..

    ReplyDelete
  4. Hat igen, mert amugy elegge ugy nez ki, hogy meg van halva az a blog...

    ReplyDelete